XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP

XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP
SEM1&3 AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

MENUJU PUNCAK 2014 : PP P1 2015 & PP P3 2014




 MENUJU PUNCAK edisi 2014


 MENUJU PUNCAK STPM PP PENGGAL 1 2015


TARGET BAB 1:



1.     ELEMEN-ELEMEN UTAMA DALAM PERNIAGAAN
2.     KEPENTINGAN KEUNTUNGAN KEPADA PERNIAGAAN
3.     KEPENTINGAN KEUNTUNGAN KEPADA MASYARAKAT
4.     KEPENTINGAN KEUNTUNGAN KEPADA NEGARA
5.     ELEMEN FAKTOR PENGELUARAN
6.     LANGKAH DALAM PROSES PERNIAGAAN
7.     CABARAN PERNIAGAAN MASA HADAPAN
8.     ELEMEN PERSEKITARAN UMUM YANG MEMPENGARUHI PERNIAGAAN
9.     PIHAK-PIHAK BERKEPENTINGAN BAGI SESEBUAH PERNIAGAAN
10.  PROSES PENUBUHAN MILIKAN TUNGGAL, SYARIKAT DAN KOPERASI.
11.  PERANAN SEKTOR AWAM, BADAN BERKANUN DAN SWASTA
12.  CONTOH AKTIVITI PERNIAGAAN PENGELUARAN
13.  CONTOH AKTIVITI PERNIAGAAN BERBENTUK PERKHIDMATAN


TARGET BAB 2:

  1. PERANAN PENGURUSAN PENGELUARAN
  2. REVOLUSI TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI [ICT]
  3. HUBUNGAN JABATAN PENGELUARAN DENGAN JABATAN PEMASARAN, KEWANGAN DAN SUMBER MANUSIA.
  4. PROSES DAN SISTEM PENGELUARAN
  5. REKA BENTUK SIMPLIFICATION, STANDARDIZATION DAN MODULAR DALAM PENGELUARAN.
  6. JENIS PENGELUARAN MENGIKUT TEMPAHAN, SECARA MASSA, DAN SECARA KELOMPOK.
  7. JENIS SUSUN ATUR SECARA TETAP. PROSES. PRODUK DAN SELULAR.
  8. FAKTOR PENENTU PEMILIHAN LOKASI KILANG.
  9. PROSES PDCA DALAM KAWALAN KUALITI
  10. PERBEZAAN KAEDAH PEMERIKSAAN MENYELURUH DENGAN PELAN PERSAMPELAN.  
  11. ALAT KAWALAN KUALITI SPC, CARTA KAWALAN, ANALISIS TAMBAH NILAI DAN PENANDA ARAS

TARGET BAB 3:
  1. PROSES PEMASARAN
  2. ANALISIS PORTFOLIO PERNIAGAAN [MATRIKS BCG]
  3. ANALISIS SWOT
  4. MODEL GELAGAT PENGGUNA [MODEL KOTAK HITAM]
  5. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GELAGAT PENGGUNA.
  6. PROSES PEMBELIAN PRODUK PENGGUNA
  7. PROSES PEMBELIAN PRODUK BARU
  8. ASAS-ASAS SEGMENTASI PASARAN
  9. PROSES PELETAKAN PASARAN
  10. STRATEGI PELETAKAN PASARAN.
  11. PERBEZAAN PRODUK FIZIKAL DAN PRODUK PERKHIDMATAN
  12. KLASIFIKASI PRODUK PENGGUNA.
  13. LINI PRODUK YANG MERANGKUMI KEDALAMAN DAN KELEBARAN PRODUK.
  14. MELUKIS RAJAH KITARAN HAYAT PRODUK
  15. SALURAN AGIHAN PRODUK
  16. PEMBORONG, EJEN DAN PERUNCIT SEBAGAI PERANTARAAN DALAM SALURAN AGIHAN PRODUK.
  17. FAKTOR DALAMAN DNA LUARAN YANG MEMPENGARUHI PENETAPAN HARGA.
  18. PENDEKATAN PENENTUAN HARGA UMUM
  19. PENENTUAN HARGA PRODUK BARU
  20. CAMPURAN PROMOSI SECARA PENGIKLANAN DAN JUALAN SEMUKA
  21. KONSEP DAN TUJUAN KOMUNIKASI PEMASARAN BERSEPADU. 

TARGET BAB 4:


  1. KEPENTINGAN PENGURUSAN KEWANGAN
  2. PERANAN PENGURUS KEWANGAN
  3. PERKAITAN JABATAN KEWANGAN DENGAN JABATAN SUMBER MANUSIA DAN PEMASARAN.
  4. OBJEKTIF KEWANGAN SYARIKAT
  5. PIHAK-PIHAK YANG MEMERLUKAN PENYATA KEWANGAN
  6. KANDUNGAN PENYATA PENDAPATAN DAN KUNCI KIRA-KIRA
  7. NISBAH KECAIRAN DAN NISBAH KECEKAPAN.
  8. JENIS SUMBER DANA JANGKA MASA PANJANG
  9. JENIS SUMBER DANA JANGKA MASA PENDEK
  10. MENYEDIAKAN BAJET TUNAI
  11. KEPENTINGAN PENGURUSAN RISIKO
  12. JENIS-JENIS RISIKO
  13. PRINSIP SUBROGASI, DOKTRIN PUNCA TERDEKAT DAN PENUH PERCAYA
  14. PRINSIP TAKAFUL GHRAR, MAISIR, RIBA DAN TABARRU’.
 
TARGET BAB 5:


  1. CABARAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
  2. PENGURUSAN SUMBER MANUSIA STRATEGIK YANG MERANGKUMI MENARIK, MEMBANGUN, DAN MENGEKALKAN SUMBER MANUSIA.
  3. ANALISIS KERJA YANG MERANGKUMI PENGHURAIAN KERJA DAN SPESIFIKASI KERJA
  4. KAEDAH MENENTUKAN KEPERLUAN SUMBER MANUSIA
  5. FAKTOR PENENTUAN KEPERLUAN SUMBER MANUSIA
  6. PROSES PENGAMBILAN SUMBER MANUSIA [MEREKRUT-PEMILIHAN-PENAWARAN KERJA-INDUKSI]
  7. JENIS-JENIS LATIHAN DAN KEBAIKANNYA.
  8. PERANAN DAN KEPENTINGAN PENILAIAN PRESTASI
  9. KAEDAH PENILAIAN PRESTASI
  10. CIRI PENILAIAN PRESTASI YANG BAIK
  11. GANJARAN KEWANGAN DAN FAEDAH KEWANGAN/BUKAN KEWANGAN
  12. PROSES TINDAKAN DISIPLIN DAN MASALAH BERKAITAN TINDAKAN DISIPLIN
  13. JENIS-JENIS HUKUMAN BERKAITAN DISIPLIN
  14. SKIM KEMUDAHAN PENAMATAN PERKHIDMATAN.




MENUJU PUNCAK STPM PP PENGGAL 3 2014

TARGET BAB 1
 


1.          Perbezaan antara usahawan, peniaga, dan pengurus.
2.          Peranan usahawan dari sudut mikro
3.          Pendekatan psikologi dan tokohnya
4.          Senaraikan ciri dan sifat usahawan yang berjaya
5.          7 tabii orang yang berjaya menurut Stephen Covey
6.          Faktor kejayaan seimbang seseorang individu [JERI]
7.          Sumber-sumber yang boleh memberi idea baru perniagaan
8.          Kaedah-kaedah untuk menjana idea baru perniagaan.
9.          Proses merealisasikan idea baru perniagaan
10.       Kebaikan dan keburukan memulakan perniagaan sendiri dan mengambil alih perniagaan sedia ada.
11.       Jenis-jenis perniagaan francais
12.       Bentuk dan kaedah perniagaan pakatan strategik
13.       Perbezaan antara modal formal dan modal tidak formal
14.       Bantuan yang diberikan oleh FAMA, MARDI, DAN SME CORP. 


TARGET BAB 2


1.          Maksud rancangan perniagaan
2.          Format rancangan perniagaan
3.          Tujuan suatu rancangan perniagaan disediakan
4.          Sasaran atau pihak yang memerlukan rp
5.          Maksud rumusan eksekutif  dan isi kandungan yang perlu bagi suatu rumusan eksekutif.
6.          Elemen yang perlu dimasukkan dalam latar belakang projek
7.          Perkara yang perlu dimasukkan dalam rancangan pengeluaran bagi mempengaruhi pihak pembiaya memberi pinjaman.
8.          Elemen yang perlu dimasukkan dalam rancangan kewangan.
9.          Draf penuh RP untuk memulakan perniagaan.
10.       Draf penuh RP untuk memohon pinjaman.


TARGET BAB 3



1.        Perbezaan tahap-tahap perniagaan antarabangsa
2.        Strategi-strategi yang boleh digunakan untuk memasuki perniagaan antarabangsa.
3.        Cabaran struktur organisasi dan kawalan pengurusan yang dihadapi oleh syarikat multinasional
4.        Cabaran ekonomi yang dihadapi oleh syarikat multinasional.
5.        Kegunaan setiap dokumen penghantaran seperti surat pengesahan penghantaran laut, surat penghantaran penghantaran udara dan sijil pengesahan tempat asal.
6.        Maksud perbankan koresponden.
7.        Kegunaan dokumen pembayaran seperti surat kredit dan tuntutan ikut perintah.
8.        Kesan kadar pertukaran mata wang asing terhadap perniagaan antarabangsa
9.        Kempen kerajaan seperti msc, galakan cukai, taraf perintis, subsidi dan kempen belilah barangan buatan malaysia.
10.     Kaedah tarif dan bukan tarif untuk lindung pasaran domestik.



TARGET BAB 4:



1.        Maksud  dan perbezaan etika perniagaan dan etika kerja
2.        Maksud dan contoh dilema etika.
3.        Pendekatan tindakan beretika seperti utilitarian, individualisme, hak moral dan keadilan.
4.        Punca-punca berlaku jenayah kolar putih seperti rasuah, penyelewengan, pecah amanah, konflik kepentingan, dan penyalahgunaan kuasa.
5.        Hukuman terhadap semua kesalahan jenayah kolar putih.
6.        Tanggungjawab sosial terhadap pihak berkepentingan primer dan skeunder.
7.        Alasan sesebuah organisasi kecil mengelak untuk menjalankan tanggungjawab sosial.
8.        Peranan warga korporat bagi memastikan tindakan dan gelagat yang beretika dalam perniagaan
9.        Peranan warga korporat terhadap masyarakat, pelanggan, pekerja, pelabur, dan pembekal.
10.     Peranan kementerian dan agensi yang terlibat dengan kepenggunaan.
11.     Peranan better business bureau dan tribunal pengguna.
 





KEPADA GURU YANG INGIN MENDAPATKAN BAHAN TAMBAHAN UNTUK MEMBANTU PELAJAR, BOLEH DAPATKAN  

CD MENUJU PUNCAK EDISI 2014


















KANDUNGAN BAHAN:
1. POWERPOINT TEKNIK MENJAWAB P1
2. POWERPOINT TEKNIK MENJAWAB P3
3. POWERPOINT ANALISIS Q&A STPM P1 2013-2014 + SOALAN TARGET
4. POWERPOINT ANALISIS Q&A STPM P3 2013 DAN UP3 2013 + SOALAN TARGET
5. PERUNCINGAN P1
6. PERUNCINGAN P3
7. EDARAN BAHAN PELAJAR P1 + JAWAPAN
8. EDARAN BAHAN PELAJAR P3 + JAWAPAN
9. TAJUK FOKUS UNTUK CALON UP2 2014
10. SOALAN TRIAL + JAWAPAN P1 & P3


BERMINAT??


RM100

CARA PEMBAYARAN

BANK IN ATAU TRANSFER KE AKAUN:




  1. MAYBANK [NORAZLI MUHAMMAD]   [1630 1934 5784]
  2. BANK ISLAM [NORAZLI MUHAMMAD] [13 017 02060 1743]
  3. CIMB [NOR AZMA JUSOH] [700 998 6959] 
  4. BANK RAKYAT [NORAZLI MUHAMMAD] [22 011 144462 4]
  5. RHB BANK [NORAZLI MUHAMMAD] [1181 2500 0041 49]
 
SUDAH BANK IN ATAU TRANSFER:


SMS KE [010-929 0902]
  1. NAMA &
  2. BUTIRAN PEMBAYARAN [TARIKH, MASA, AKAUN DAN JUMLAH] 
  3.  ALAMAT SEKOLAH@ RUMAH UNTUK DIPOSKAN CD
  4. SERTAKAN JUGA ALAMAT @EMAIL UNTUK SY FORWARDKAN BAHAN ASAS DLM CD. 
P/S BAGI PEMBAYARAN HARI JUMAAT , CD AKAN DIPOSKAN PADA HARI SABTU@AHAD


0 comments:

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com